DM’s, feed, highlights, zomaar wat termen die je waarschijnlijk vaak  langs ziet komen op Instagram, maar wat betekenen ze nou eigenlijk?
Ik zeg niet voor niets ‘Social media zonder poespas’, dus ik leg je al die termen super eenvoudig uit.

Ready? Let’s do this!

Algoritme

Het Instagram algoritme bepaalt hoe goed, of hoe slecht, jouw posts scoren. Instagram maakt gebruik van machine learning. Het algoritme zorgt er voor dat je feed met het nieuwe algoritme nog beter wordt opgebouwd op basis van jouw persoonlijke interesses en de Instagram-accounts die jij volgt. Op basis van je gedrag op Instagram wordt zo een unieke tijdlijn samengesteld, helemaal passend bij jouw interesses.

Biografie

Je Instagram biografie kun je zien als je visitekaartje van Instagram. Het is vaak het eerste wat iemand gaat bekijken voordat ze zullen beslissen of ze je willen volgen of niet. Jouw kans dus om een verpletterende indruk achter te laten!

In je biografie, meestal ‘bio’ genoemd, vind je de volgende onderdelen:

• Profielfoto
• Naam en gebruikersnaam account
• Korte omschrijving van je account (max 150 tekens)
• Een link naar je website/webshop/blog* 
• E-mailadres

*  Je kunt maar 1 link plaatsen, dus je kunt ook kiezen voor een verzamelpagina binnen je eigen site of bijvoorbeeld via Linktree.

Content

Alles wat je op Instagram plaatst is social content. Van foto’s of video’s in je feed, tot Stories en IGTV.

DM

• DM staat voor direct message, dit is een privé berichtje 
• Als iemand je een DM stuurt krijg je hier een melding van
• Berichten van mensen die je niet volgt komen in ‘berichtverzoeken’

Double tap

Als je 2 keer snel achter elkaar op iemand zijn foto tapt (tikt met je vinger), dan like je deze foto, je geeft hem een hartje. Dus als iemand zegt: ‘Double tap if you also love pancakes!’, dan wordt er basically gevraagd om de foto leuk te vinden (alleen klinkt het in het Engels net even wat leuker dan op z’n Hollands 😉 )

Emojis

Emojis zijn de smileys en al die andere icoontjes die je kunt gebruiken in je posts, Stories, reacties, en zelfs in je biografie. 
Ze passen ontzettend goed bij de Instagram cultuur, dus als ze ook passen bij jouw bedrijf zou ik zeggen, go wild!

Engagement

Engagement is Engels voor ‘interactie’ en staat dus voor alle interactie die je hebt met je publiek. Dus als iemand reageert op je bericht, je foto like of je een DM stuurt, telt dat allemaal als interactie, engagement. Hoe meer engagement je krijgt, des te positiever dat is voor het algoritme. 

Feed

De feed is het overzicht waarin al je posts staan die je geplaatst hebt op Instagram. Hier vind je ook je biografie, contactgegevens en je uitgelichte Stories.

Filter

Instagram filters zijn een mogelijkheid om je content te editen, waarbij je een soort kleurenlaagje over je foto of video plaatst. 

Hashtags

Hashtags zorgen er voor dat de content die je plaatst binnen Instagram zichtbaar wordt voor accounts die je nu nog niet volgen. 

• Een woord met een hekje # er voor wordt een hashtag genoemd. #ditdus 
• Bij elke post kun je maximaal 30 hashtags plaatsen
• Binnen elke Story kun je 10 hashtags gebruiken. Je kunt ze ook verstoppen achter stickers, dat ziet er vaak net iets overzichtelijker uit in je story.
• Je kunt je hashtags zowel plaatsen in je caption (tekstje onder je post) als in de reacties onder je post. Dit maakt niet uit voor de werking, het is net wat jij mooi vindt staan.
Ikzelf plaats ze in de comments. 

Highlights

Highlight zijn uitgelichte verhalen (Highlighted Stories), oftewel een door jou geselecteerde selectie Stories die je altijd zichtbaar wilt hebben, in plaats van maximaal 24 uur.
Deze highlights vind je in je feed, onder je biografie, en kun je helemaal in je eigen huisstijl maken door jouw huisstijl kleuren, foto’s icoontjes, etc. te gebruiken

IGTV

IGTV, ofwel Instagram TV, is het videoplatform binnen Instagram dat ze hebben uitgerold als soort van tegenhanger van YouTube. Het grote verschil is alleen dat de video’s verticaal zijn, in plaats van liggend binnen YouTube. 

• Video’s duren minimaal 15 seconden, en maximaal 10 minuten. Grotere accounts en geverifieerde accounts kunnen video’s van maximaal 60 minuten uploaden, maar deze moeten worden geüpload vanaf een computer.
• IGTV leek nog niet erg populair, maar sinds kort worden de video’s ook getoond in de feed, waardoor ze wel betere zichtbaarheid hebben.

Insta Shopping

• Je kunt je productcatalogus via de Facebook bedrijfsaccount koppelen aan Instagram, waardoor je je producten in je posts en Stories rechtstreeks kunt taggen in je foto
• Iemand kan dan direct doorklikken naar het product in de webshop
• Shoppen binnen Instagram zelf is op dit moment nog niet mogelijk, maar wordt wel onderzocht we speak

Link in bio

Binnen Instagram kun je geen linkjes in je posts plaatsen, wat je binnen Facebook bijvoorbeeld wel kunt. De enige link mogelijkheid die je hebt is die ene link in je biografie. Zorg er dus voor dat je die goed benut (zie ‘Bio’ voor meer info)

Als iemand in zijn post zegt: ‘Ga naar de site, link in bio’, verwijzen ze dus naar die link. 

Live stream

• Instagram live stream geeft je de mogelijkheid om je volgers live mee te laten kijken in je video, en reacties te plaatsen.
• Je kunt live met je volgers communiceren
•  Je kunt ook samen met een ander account live gaan, bijvoorbeeld als je een toffe nieuwe samenwerking wilt aankondigen!
•  Een live stream kan tot maximaal 60 minuten duren
•  Je live stream kan achteraf nog tot 24 uur bekeken worden 

Regram/repost

• Een regram is een post van een ander account regrammen (delen)
• Regrammen gaat via een speciale app die daarvoor geschikt is, deze vind je in je app store op je telefoon (afhankelijk van je besturingssysteem

Stories

• Instagram Stories zijn foto’s en video’s (max. 15 seconden) die maximaal 24 uur zichtbaar zijn. Na die 24 uur verdwijnt de content vanzelf, tenzij je ze archiveert onder je ‘uitgelichte’ stories op je feed.
• Stories worden doorgaans voor wat ‘lossere’ content ingezet, dit hoeft niet zo gestyled te zijn als wat vaak op de feed wel gedaan wordt. Dé plek om bijvoorbeeld ene kijkje achter de schermen van je bedrijf te geven, of de persoon/personen achter het account. 

Tags

Er zijn verschillende tags, de Mentions en de Locatie tags. 

Mention
Als je een foto upload in je feed of in Stories met andere accounts daarin kun je ze in je foto taggen door middel van een apenstaartje @. Dat noemen we een ‘mention’. De getande personen ontvangen hier een melding van.

• Je kunt ook accounts taggen in een reactie onder je feed post, de getagde persoon ontvangt dan een melding

Locatie tag
Je kunt ook de locatie in je post of Story taggen, dit zorgt er voor dat je content op een later moment terug te vinden is als mensen op doe locatie zoeken.

Instagram training bijwonen?

Wil je meer leren over Instagram? Bekijk dan ook het aanbod van Instagram trainingen.

<a href=”https://www.bloglovin.com/blog/19874993/?claim=gta6n2e9x42″>Follow my blog with Bloglovin</a>

Share: